Det har uppstått en slags stiltje i uppdateringarna här på Konst eller Porr?… Problemet ligger någonstans mellan att jag tyvärr inte är en slappt frilansande kulturjournalist (med all dödtid det måste innebära) och att världen i sig anställer E-Type som skönhetsråd. Det blir väldigt svårt att toppa den utnämningens grundkomik. Det är helt enkelt svårt att hitta någonting tillräckligt motiverande att skriva om. Den tidigare debatterade högkulturen skulle kunnat leda någonstans, kanske, men när Förortsungar tar hem storslam på Guldbaggegalan (som ju naturligtvis är finkulturens förkämpar) är det smärtsamt tydligt att ingen lyssnar ändå.
Göta Kanal 2: With A Vengences omotiverade genomslag hos den svenska biopubliken må ha överraskat många, men som alla filmer värda att minnas vann den ingen guldbagge. Taskigt. Filmens storstjärna, Janne “Loffe” Karlsson, är ju i grunden trummis. En annan trummis, det är The Roots-medlemmen ?uestlove.
The Roots är en gammal hiphopgrupp från Philadelphia, mest kända för sina liveakter (de spelar nämligen instrument på riktigt) och att de alltid är lite tråkigare än vad man tror. “What They Do”, singeln från deras tredje album “Illadelph Highlife Halflife” som kom 96, är fortfarande den bästa låten de gjort och det mest på grund av att den ikläddes en skojig video.
Men vad ?uestlove bidragit med är en allmänt utbredd arbetslöshet bland hiphoptrummisar. Det spelar nämligen ingen roll vilken hiphopartist det är som uppträder, om artisten behöver ett slagverk i bakgrunden är det alltid just denne ?uestlove som sitter med trummpinnarna. Och det handlar inte bara om hiphoppare; alla från Christina Aguilera till Hank Williams Jr. har bett om att få lite street cred bakom cymbalerna.
Frågan är bara hur mycket street cred man får av att anlita en högskoleutbildad jazztrummis, mickfrilla till trots. I dagar som dessa när folk som Tiger Woods, Lupe Fiasco och Barack Obama lyckas med konststycket att vara både svarta och nördiga samtidigt har det blivit klart att det inte längre räcker med hudfärgen. Problemet är bara att eftersom ingen annan kunnat försörja sig på yrket under ?uestloves monopol har alla potentiella mästerspelare gett upp och står nu i drive-thru-kassan på Wendy’s.
Bristen på trummisar har blivit så påtaglig att rappare med krampaktig gangsterimage blivit tvugna att vända sig till buskisbandet Blink 182s Travis Barker, som trots att han är vit, anorektisk och har mohawkfrisyr faktiskt prytt hela kroppen med tatueringar och på det sättet tydligen har ett ghettopass.
Tack för det, ?uestlove.
Leave a Reply